Innovation Boulevard laat de Belgische consument kennismaken met het shoppen van de toekomst. Het project, een initiatief van de Vlaamse kmo Digitopia, gaat vandaag live in Antwerpen. In meerdere grote en kleine winkels op de as Centraal Station - Steen kan het grote publiek kennismaken met een waaier aan digitale winkelinnovaties. Meer nog: de consument vormt mee het testpubliek dat deze innovaties continu zal doen evolueren.

CONSUMENT KRIJGT DE HOOFDROL
Innovation Boulevard bundelt voor de eerste maal een reeks digitale toepassingen die ervoor zorgen dat winkelen persoonlijker, efficiënter en aangenamer wordt. Dat gebeurt onder meer door gepersonaliseerde displays die inspelen op jouw interesses, virtuele wachtrijen of interactieve digitale spiegels. Niet onlogisch treedt het grote publiek op als belangrijkste jurylid: Innovation Boulevard is een dynamisch project dat oplossingen voortdurend bijschaaft op basis van de beleving van de consument. Hij geeft deze gepersonaliseerde winkelomgeving dus zelf mee vorm.


"De winkelstraat van de toekomst is voor de fygitale handel en wandel," aldus trendwatcher
Herman Konings, "Mobile commerce en digitale platformen hebben maar overlevingskansen
als fysieke verkooppunten een tandje bijsteken inzake analoge 'customer intimacy', innemende atmosfeer en de belofte van zorgeloosheid."

EENVOUDIG IDEE, COMPLEXE TECHNOLOGIE
Achter een gepersonaliseerde winkelervaring schuilen eenvoudige ideeën die het shoppen
aangenamer maken, zij het vanaf nu in een digitaal jasje. Vijf concrete voorbeelden zetten
de toon.

INTERACTIVE FITTING ROOM
Via RFID worden je kleren herkend en via een interactieve spiegel navigeer je naar meer productinformatie, alternatieve modellen en kleuren of communiceer je met de winkelmedewerker om een ander kledingstuk naar de paskamer te brengen

TOEPASSING LIVE BIJ MCGREGOR (SCHOENMARKT 6).
QLESS
Vermijd lange wachtrijen door aan te sluiten in een virtuele rij op je mobiel apparaat. Een SMS geeft aan wanneer het jouw beurt is. Wil je eerst nog een andere winkel binnenlopen, dan kan je je wachtplaats dynamisch aanpassen zodat je je beurt niet voorbij hoeft te laten gaan, mocht het iets langer duren dan verwacht.

TOEPASSING LIVE BIJ JETAIR CENTER (MEIRBRUG 2) EN ZEER BINNENKORT BIJ HANS ANDERS (GRAND BAZAR), EN BEZOEKERSCENTRUM VAN DE STAD ANTWERPEN (GROTE MARKT 15). PIKEEZY MOBILE
Beslis zelf waar en wanneer je je lunch of koffie bestelt én al of niet betaalt vanop je smartphone. Je wordt verwittigd wanneer je bestelling klaar staat.

TOEPASSING LIVE BIJ CAFÉ MAURICE (SCHOENMARKT 35) EN ZEER BINNENKORT BIJ LUNCH GARDEN (MEIR 82) TOUCH & GO
Koppel je smartphone draadloos aan een digitaal scherm in de etalage - met enkele clicks beheer je zelf de inhoud of verzamel je je favoriete aanbiedingen in één keer op je mobiele telefoon zodat je ze ook later in alle rust kan raadplegen.

TOEPASSING LIVE BIJ JETAIRCENTER (MEIRBRUG 2) EN VIA DE VIDEOWALL IN DE BOERENTOREN. INSTORE RECOMMENDATION & ECOMMERCE
De klant kan via RFID herkenning controleren of schoenen in de juiste maat en kleur voorradig zijn en dan kiezen om te wachten op de winkelbediende of rechtstreeks bestellen via de e-commerce touch applicatie.

GEPERSONALISEERD SHOPPEN IN DE BELGISCHE RETAIL
In de Verenigde Staten vind je intussen een veelvoud aan innoverende winkeltechnologieën. In België staat het veelbelovende 'shoppen van de toekomst' echter nog in de kinderschoenen, wat grotendeels te wijten is aan de kleinere markt waarin retailers en retailketens zich hier bevinden.

Toch staat de sector voor een ingrijpende digitale revolutie, en wel in de vorm van die gepersonaliseerde shoppingervaring.


"Tijdens het winkelen heeft de consument enkel nood aan de persoonsgebonden info die voor
hem op dat moment van belang is," legt Jan Bussels van Digitopia uit: "Een digitale display
die paraplu's aanprijst bij regenweer is een eenvoudig voorbeeld van zo'n slimme winkelomgeving.
Maar het kan nog persoonlijker: op je smartphone ontvang je een kortingsbon voor een paraplu in de dichtstbijzijnde winkel."

ANTWERPEN
Als Belgische shoppingstad bij uitstek, rolt Innovation Boulevard uit in de winkelstraten van Antwerpen.
De toepassingen die vandaag voorgesteld worden - bij Proximus, JetairCenter, Lunch Garden, Omoda,
McGregor, JBC, Veritas, Gaastra, Vivaldis Interim, bpost, Café Maurice, The Foodmaker en Hans Anders - blijven permanent geïmplementeerd, en worden ook na lancering continu geëvalueerd en verbeterd.

De mobiele applicatie Ojoo1 gidst het publiek via een wandelroute op de as Keyserlei - Meir - Steen langs de shops die deelnemen aan Innovation Boulevard.

DE PARTNERS VAN INNOVATION BOULEVARD
Initiatiefnemer Digitopia lanceert Innovation Boulevard in samenwerking met vier partners.
Met zijn geavanceerde technologie zorgt Intel ervoor dat winkelen aangenamer, makkelijker en effi ciënter wordt, zowel voor retailers als voor consumenten.

De processors en platforms van Intel versterken en verbeteren de digitale retailinfrastructuur. En in showrooms, winkelgangpaden en grote warenhuizen helpen oplossingen op basis van Intel-technologie retailers om hun marketingcampagnes te verscherpen, het voorraadbeheer te verbeteren en de operationele effi ciency te verhogen.

Accenture Digital brengt ervaring aan boord op het vlak van kennis en mensen die helpen bij het implementeren, optimaliseren en perfectioneren van de tools.
Start it @kbc is een early stage incubator met als missie het ondersteunen en promoten van vroeg ondernemerschap in België. Gepassioneerde ondernemers kunnen er, naast gratis huisvesting in de Boerentoren, rekenen op coaching, opleiding, netwerking en fun. Innovation Boulevard is een opportuniteit voor deze startups om hun producten te demonstreren aan het publiek.

Koen Kennis, schepen van Middenstand juicht deze initiatieven toe: "De markt verandert, consumentenbehoeften veranderen. Vandaag vraagt de consument naast een persoonlijk contact en kwaliteit, om een 'totaalbeleving'. Ik ben ervan overtuigd dat we in Antwerpen een antwoord kunnen bieden op deze hedendaagse retailvragen met innovatieve acties zoals dit. We zijn dan ook dé shopping stad van Vlaanderen, en ver daarbuiten!"


De Stad Antwerpen stelt dit initiatief dan ook centraal in haar communicatie over de winkelzondag op 1 maart.